Wooncompagnie: toegankelijk, betrouwbaar en professioneel

NIEUWS
10-07-2019

Visitatieperiode 2014-2018

Wooncompagnie uit Hoorn is een zelfbewuste organisatie die de huurder centraal stelt, en heeft daar zowel het beleid als de organisatie op ingericht. De keuze voor de huurder blijkt als eerste uit de keuze die de corporatie heeft gemaakt om de betaalbaarheid van het wonen als centraal beleidsuitgangspunt te kiezen. Een keuze die overigens niet door iedereen volledig wordt ondersteund. Zo vragen sommige collega corporaties zich af of er hierdoor niet te veel potentiële investeringscapaciteit onbenut blijft. Gezien de solide financiële positie van de Wooncompagnie en de forse opgaven die er in het omvangrijke werkgebied te noteren zijn, verdient het wel aanbeveling om niet alleen een ondergrens maar ook en bovengrens voor de financiële ratio’s, waarboven een extra inzet kan worden overwogen, vast te stellen.

 class=

Van de belanghebbenden
Toegankelijk, betrouwbaar, sociaal en professioneel; dat zijn de belangrijkste kernwaarden die de belanghebbenden noemen wanneer zij aan Wooncompagnie denken. Met name het werken met resultaat verantwoordelijke teams die rechtstreeks contact met de huurders onderhouden en deze centraal zetten zonder dat de huurder van het kastje naar de muur wordt geschoven, draagt bij aan een goede relatie met de huurders.

 

  

Uit de bestuurlijke reactie
Met plezier en waardering hebben we het visitatierapport doorgenomen. In de cijfers zien wij een bevestiging van de koers die we een aantal jaren geleden hebben ingezet. De koers wordt intern en extern herkend en gewaardeerd. Tegelijk zien we in het rapport ook een nadrukkelijke aansporing. De beweging die we de afgelopen jaren hebben ingezet zien we als tussenstap, want het visitatierapport laat zien dat de prestaties nog ruimte voor verbetering bieden. De organisatie staat er de middelen zijn er, het is tijd voor de volgende stap: op weg naar een 8,5 voor de bijdrage die Wooncompagnie levert aan een gevarieerde en betaalbare huursector, waar huurders een fijn thuis kunnen vinden. Want daar is het ons uiteindelijk om te doen.

â–¶ visitatierapport en bestuurlijke reactie van Wooncompagnie

Alle visitatierapporten zijn openbaar. Ze worden door de corporatie op de eigen website geplaatst en zijn tevens te vinden op https://www.visitaties.nl/visitatierapporten. Om recht te doen aan het resultaat van een intensieve periode van gesprekken en onderzoek, en om belangstellenden uit te nodigen kennis te nemen van de bevindingen van de visitatiecommissie en de bestuurlijke reactie van de gevisiteerde corporatie, geven wij enkele highlights van nieuw gepubliceerde rapporten weer in een kort nieuwsbericht. Deze berichten zijn natuurlijk per definitie veel te kort, maar zijn vooral bedoeld als uitnodiging om het rapport te lezen en de informatie daarin te benutten voor de toekomst.


Vraag het Claudia

Vraag versturen